Proces tworzenia wizualizacji

Rendering w 8 krokach

Rendering obiektów i scen 3d jest jedną z najbardziej skomplikowanych i czasochłonnych operacji, jakie może wykonać procesor komputera. Jednak zanim to nastąpi, a oczy nasze i naszych Klientów zacznie cieszyć finalna wizualizacja, należy wykonać szereg czynności.

Oto Przybliżamy najważniejsze z nich.

Wiedza odnośnie tego, co będzie przedmiotem wizualizacji, ile ujęć z jednej sceny 3d należy wykonać i w jakiej wielkości oraz czas potrzebny na wykonanie zlecenia, będą kluczowe w przedstawieniu gotowej oferty.
Modelowanie 3d odbywa się na podstawie dostarczonych przez Klienta rysunków cad, pdf, zdjęć poglądowych, szkiców bądź fotografii. Jeśli otrzymamy gotowy model 3d w dowolnym formacie pliku 3d, znacznie przyspieszy to pracę oraz wpłynie na obniżenie ceny.
Aby wizualizacja mogła powstać, należy przedtem stworzyć bryły 3d w wirtualnej przestrzeni. Służą do tego profesjonalne programy do modelowania tj. Autodesk 3DS MAX czy Rhino 3D. Ustawianie geometrii to najważniejszy krok w tworzeniu trójwymiarowej sceny na ekranie komputera. Podczas tej fazy obiekty trójwymiarowe (zbudowane z wielokątów) są umieszczane w przestrzeni w wyznaczonym dla siebie miejscu.
Kolejnym, niezmiernie ważnym krokiem w tworzeniu trójwymiarowego obrazu jest nakładanie (mapowanie) tekstur na wszystkie trójwymiarowe obiekty. Tekstura jest zwykłym płaskim obrazkiem (mapą bitową). Nakładanie tekstur polega na „oblepianiu” teksturą przestrzennych przedmiotów w taki sam sposób, jak np. zawijamy kanapkę w folię aluminiową. Tekstura przedstawiająca zdjęcie fragmentu ceglanej ściany, nałożona na ścianę budynku, powoduje wrażenie, iż ściana ta jest z cegieł.
Jeśli jest coś, co w najwyższym stopniu wpływa na wydłużenie czasu renderowania, będzie to oświetlenie. Z tego względu wprowadzenie wielu źródeł światła w skomplikowanych wizualizacjach architektonicznych to gotowa recepta na wielogodzinny rendering. Na tym etapie należy dodać odpowiednio ułożone względem sceny kamery, które będą renderować gotowe ujęcia.
Zanim komputery rozpoczną wielogodzinny proces renderingu, stworzone zostaną szybkie próbki zamawianych ujęć w niskiej rozdzielczości. Jest to czas na weryfikację założeń projektu oraz akceptację Klienta.
Renderowanie gotowego ujęcia do pliku zgodnego z wstępnymi założeniami. Na tym etapie produkcji kontrolę przejmują silniki renderujące. Najpopularniejsze z nich to między innymi Vray i Maxwell Render.
Na tym nie koniec. Każde ujęcie wymaga „dopieszczenia” w procesie postprodukcji. Do tego celu będą służyć aplikacje jak Photoshop, czy After Effects oraz liczne pluginy.